وبلاگ :
هذا بيان للناس
يادداشت :
تعامل طبري، ابن کثير و ثعالبي با روايات تفسيري اهل بيت
نظرات :
0
خصوصي ،
5
عمومي
نام:
ايميل:
سايت:
مشخصات شما ذخيره شود.
متن پيام :
حداکثر 2000 حرف
كد امنيتي:
اين پيام به صورت
خصوصي
ارسال شود.
+
حسين
سلام
ابن حجر هيثمي در مجمع الزوائد خود، ج 9، ص 307، 15682 درباره روايت کتاب معجم الکبير طبراني مي گويد سَلَمَةُ بْنُ الْفَضْلِ وَعِمْرَانُ بْنُ وَهْبٍ اخْتُلِفَ فِي الِاحْتِجَاجِ بِهِمَا وَبَقِيَّةُ رِجَالِهِ ثِقَاتٌ
بي زحمت بفرماييد در اين شرايط، آن حديث از نظر سندي چه جايگاهي پيدا مي کند؟
با تشکر
پاسخ
با سلام و تشكر از اينكه به وبلاگ ما سر زديد، در اين گونه موارد به اصطاح تعارض جرح و تعديل پيش ميآيد. در موارد تعارض جرح و تعديل بايد نخست شرح حال هر دو راوي را از منابع رجالي استخراج كنيد. سپس با مقايسه ديدگاهها نوع تعارض را مشخص كنيد. گاه تعارض از نوع مستقر است و گاه غيرمستقر؛ تعارض مستقر يعني تعارض واقعي و تعارض غيرمستقر يعني تعارض ظاهري؛ يعني اينكه حقيقتا تعارضي وجود ندارد بلكه اسباب و عواملي باعث شده است كه ما فكر كنيم تعارض وجود دارد؛ اين نوع تعارض ها قابل جمع است و با روشهايي كه در علم رجال وجود دارد، جمع ميشود و وضعيت راوي مشخص ميگردد، اما اگر تعارض از نوع مستقر و حقيقي بود و به هيچ وجه نمي شد بين ديدگاهها جمع برقرار كرد، در اين صورت نظر عالمان پيشين را بايد جستجو كرد و ديد كه عالمان بزرگ با روايات اين راوي چه برخوردي داشته اند؟ اگر اكثريت روايات او پذيرفته اند، ما هم حكم به صحت روايت ميكنيم، اما اگر اكثريت عالمان، روايات او را قبول نكرده اند، در اين صورت، روايت يادشده ضعيف است. موفق باشيدجهت اطلاعات بيشتر مي توانيد به مبحث تعارض جرح و تعديل در كتاب هاي اصول رجال مراجعه كنيد. در كتابهاي اصول فقه نيز باب تعادل و تراجيح به اين امر اختصاص دارد. و من الله التوفيق